Coen Borren van Fresh-R deelt de ervaringen over het meedoen en winnen van de 100%GZNDWONEN challenge.

We spreken Coen Borren, manager Verkoop en Marketing bij Fresh-R. Samen met bouwbedrijf ReinBouw, architect Kristinsson, installateur Cevesin en gezondheidsbureau Inhealth won Fresh-R op 30 mei 2018 de 100%GZNDWONEN Challenge van woningcorporatie Mitros.

100%GZNDWONEN Challenge

“Het begon allemaal op de Dag van de Binnenlucht, hier kondigde Gerdi Berkers van Mitros de 100%GZNDWONEN Challenge aan. Het doel van de challenge was het vinden van een oplossing voor een gezond en aangenaam binnenklimaat van woningen. Wij zijn dagelijks met dit thema bezig en waren daarom direct geïnteresseerd. Een 100% match!
We hebben al eens meegedaan aan wedstrijden waar onze concepten werden getest en beoordeeld, echter was hier geen vervolg- of implementatietraject aan gekoppeld. Meedoen aan een challenge met implementatietraject was dus helemaal nieuw voor ons.”

Inspiratiesessie

“Na het lezen van de briefing en de bijbehorende documenten besloten we deel te nemen aan de challenge en hebben we de inspiratiesessie bezocht. Deze sessie heeft ons erg geholpen om de situatie en de vraag beter te begrijpen. Het probleem werd goed toegelicht en samen met de antwoorden op de vragen uit de zaal kregen we inzicht in wat er nu echt belangrijk was. Kortom, er werd veel aanvullende informatie gedeeld.
Daarnaast bood deze sessie gelegenheid om ons netwerk uit te breiden. Zo’n challenge vormt een goed gespreksonderwerp om zowel bekende als nieuwe contacten beter te leren kennen. Voor de sessie hadden wij ons aan de hand van de aanwezigenlijst al goed voorbereid wie we graag wilden ontmoeten. We hebben daar ook de eerste contacten opgedaan waarmee we uiteindelijk dit consortium hebben gevormd.”

Vormen van een consortium

“Woningcorporaties hebben met veel facetten te maken: van grootschalige renovaties tot *n=1 aanpassingen in bewoonde woningen. Dat maakt het complex. In deze challenge stond de bewoner centraal. Daar weten wij wel wát van, maar lang niet alles. Om een totaaloplossing te kunnen leveren, moesten wij dus de samenwerking opzoeken met meerdere partijen. Wij hebben hiervoor onder andere een gezondheidsbureau benaderd, dat zelf geen inzending voor deze challenge zou hebben gedaan. En dat terwijl hun team juist hele waardevolle input had over de belangen van de bewoners. Het is daarom belangrijk om bij het vormen van een consortium ervoor te zorgen dat iedereen een unieke bijdrage levert vanuit eigen expertise.
In de briefing werd ook duidelijk gehint naar het vormen van een consortium. Dat was natuurlijk niet zomaar! Zelf geloof ik ook dat je met meerderen meer weet dan alleen en dat wordt ook elke keer weer bewezen in de praktijk. Wij hebben ervaren dat er mooie combinaties kunnen worden gemaakt en concepten worden gecreëerd die anders niet zouden zijn ontstaan. Een voordeel van het vormen van een consortium is dat het risico wat kleiner wordt. Alle partijen investeren namelijk in het project waardoor het risico wordt gespreid. Daarna wordt natuurlijk ook het resultaat gedeeld.”

* Projectomvang van 1 woning

Afspraken maken

“Bij het vormen van een consortium weet je dat de ene partij meer input zal leveren dan de andere partij. Dat is prima, echter moet je het wel vooraf bespreken. Het is ook een verschil in investering en dat moet wel parallel lopen aan de uitkomst en het profijt dat je er mogelijk van zult hebben. Het is belangrijk om direct bij het vormen van een consortium hierbij stil te staan. Het gaat om uren en kosten en dat moet je transparant maken. Dat is best lastig, want je maakt afspraken zonder te weten wat de uitkomst is van de challenge. Toen wij hoorden dat we bij de finalisten zaten en daarna als winnaar geselecteerd werden voor de uitvoering van een pilot, hebben we daar pas echt over gesproken. Eigenlijk moet je dat al aan het begin doen. Wat zijn de verwachtingen en is iedereen het daarmee eens?
Wil je met dit concept ook de markt op gaan dan is de markt een ander terrein voor een fabrikant dan voor een aannemer of installateur. De ene partij werkt landelijk of zelfs Europees terwijl de andere partij zich regiogebonden in een specifiek marktsegment bevindt. Ga je dan door in die samenwerking of stopt het daar dan?
Daarnaast zijn we allemaal al bestaande organisaties en hebben we met meerdere partijen samenwerkingsverbanden. Onze aannemer werkt met andere industriële partijen; wij werken ook met andere aannemers en dat moet kunnen. Blijf realistisch: het vormen van een consortium betekent niet dat je alle business kunt, wilt of gaat delen met elkaar.”

Een podium

“Met Mitros zijn we nu bezig met de eerste pilot-implementatie van onze oplossing. We hebben inmiddels de eerste meetresultaten verzameld en zouden wat meer vaart willen zien in het opschalen. We hopen dit voorjaar tien(tallen) woningen te hebben voorzien van onze oplossing.
Daarnaast heeft de challenge voor veel publiciteit gezorgd. Mitros is een bekende corporatie en het thema binnenklimaat is een actueel onderwerp waar alle woningcorporaties volop mee bezig zijn. Meedoen aan de challenge heeft deuren geopend!”

De Isolatie Uitdaging

“Mooi om te zien dat aan de kant van de woningcorporaties de Utrechtse partijen Bo-ex, Mitros en Portaal nu ook al samenwerken aan de verduurzaming van hun woningaanbod. De Isolatie Uitdaging zal door deze samenwerking echt weer meer impact hebben. Aankomende inspiratiesessie zijn we zeker weer aanwezig en gaan we kijken of we een bijdrage kunnen leveren aan een totaaloplossing voor de isolatieproblemen. We hopen weer veel mensen te ontmoeten!”


Auteurs: Carlijn van Beek en Susanne Franken van House of Open Innovation

2019-04-04T10:31:36+00:00